Företagslogga

Behöver du köpa en logotyp till ditt företag eller någon annan verksamhet? Vi designar professionella logotyper till det absolut lägsta priset. Du skickar dina detaljer till oss - och inom kort skickar vi dig en rad olika förslag. Därefter gör vi de ändringar du ber om, hur många gånger som helst. Tills det att du känner dig helt nöjd.

Professionell design

900:- Fast pris

Obegränsat med ändringar

* exkl. moms

Så funkar det

Du skickar dina detaljer till oss

Vi skickar dig olika förslag

Vi gör de ändringar du ber om

Du får din slutgiltiga logotyp

2 - 4 dagars leveranstid

Vad är en logotyp?

Vad betyder logotyp? Med det engelska ordet logo på svenska menar man en logotyp, logo eller logga – som är bilder, texter, former eller en kombination av dessa tre som visar företagets namn och syfte, för att uttrycka det enkelt. En logga kan och bör dock vara mer än en identifikationssymbol. Om den är väl utformad berättar den också företagets historia genom att förmedla varumärkets budskap på ett sätt som bidrar till att skapa en känslomässig kontakt med målgruppen. Skapa din egen logga till ditt företag så att den utformas på rätt, på så vis kan den göra framtida branding till en enkel match.

Köp en logotyp av oss

Alla som någon gång har drivit ett företag vet vad som krävs och hur mycket jobb det innebär. Det är vanligt att man vill göra så mycket som möjligt själv, åtminstone till en början. Det är ett enkelt sätt att spara in på onödiga utgifter, ha full kontroll över vad som sker och hur saker och ting ser ut.

Vid köp av logotyp ingår flera förslag

Men att själv sitta vid rodret när det gäller varje liten detalj gör snabbt att du tappar fokus på din verksamhets huvudsakliga uppgift. Därför kan det vara smart att leja ut en hel del arbete för att kunna lägga så mycket energi som möjligt på den idé som fick dig att starta ett företag från första början.

Förbered dig innan du väljer att köpa en logo

När det kommer till att köpa logotyper kan det vara bra att ha sammanställt all väsentlig information. Tänk på att den som gör ett arbete åt dig bara kan göra ett så bra jobb som informationen den har. Att inte dela med dig av din vision, eller hur du i dina tankar vill att logotypen ska se ut, kan göra så att du lätt blir besviken. Det är viktigt att dela med dig utav så mycket information som möjligt för att logotypdesignen ska motsvara dina förväntningar.

Det kan också vara bra att berätta om loggan kommer att tryckas i verkligheten eller om den endast kommer att användas digitalt. Färgkoderna på t.ex. en vanlig skrivare är väldigt begränsade jämfört med vad som är möjligt på en datorskärm.

Ge fria händer när du vill köpa en logotyp

Har du inga idéer och dålig fantasi går det utmärkt att låta den som designar din logga arbeta fritt. Det krävs inga konkreta instruktioner för en erfaren grafiker att komma på förslag som skulle passa till din verksamhet. Du kan vara ett helt nystartat företag och ändå betala någon för att skapa en logotyp. Eller så har du en färdig hemsida du kan visa upp för att designa en logga som passar in. Vem vet, att det första du gör är att skaffa en egen logotyp kan vara till stor inspiration för hur du kommer att forma ditt bolag.

Ska jag köpa en logga eller skapa en företagslogga själv?

Det finns ingenting som säger att du själv inte kan rita en logga. Förutom de praktiska kunskaperna kring diverse verktyg, så kan processen liknas vid framtagningen av ditt företagsnamn. Det är alltså inget proportionerligt och monotont arbete som krävs. Utan det handlar framförallt om att tänka och spåna fram idéer. Beroende på person – och verksamhetens natur – så kan detta ta allt ifrån ett par minuter till flera veckor. Det är alltid kul att själv ha försökt innan man väljer att låta någon professionell göra jobbet. Det kan också vara bra att ha som underlag till att presentera sin vision för en grafisk designer.

Ett företag kan behöva köpa en logo

Att köpa en logga har många fördelar

Viktigt att tänka på om du väljer att göra en logga själv är att det kan behövas viktig kunskap och programvara. Det är enkelt att skissa ihop en snygg logga i sin anteckningsbok – och därefter rita upp den i valfritt ritprogram på datorn. Men plötsligt står man där med tryckeriet i andra änden av luren, handfallen när de ber dig om de vektoriserade filerna. Eller så ser dina färger inte likadana ut längre när du till slut får din logga tryckt på ditt visitkort på grund av de stora skillnaderna mellan RGB och CMYK.

Be om hjälp med logga till företag

Kanske finns lösningen närmare än du tror. Det finns många dolda talanger i de flesta kretsar och många som är duktiga på att teckna, rita eller komma på finurliga koncept – och på så sätt kan du få hjälp med din företagslogga. På så sätt sparar du både tid och pengar samtidigt som någon får utlopp för sin konstnärliga ådra. Hör med syskon, vänner eller vänners bekanta. Om de är tveksamma kan ni säkert komma överens om ett avtal där personen får någon form av kompensation i form av publicitet. För vem vill inte ta åt sig äran för att göra en logotyp till ett nystartat företag?

Färdiga mallar kan vara ett sätt att få hjälp med sin logotyp

Om du söker på nätet så får du mängder med träffar där du snabbt och enkelt kan göra en egen logotyp utifrån färdiga mallar. Det är ett enkelt sätt att få hjälp med sin logga till sitt företag och kan vara ett smidigt sätt att få en billig logo design på. Det finns dock ett par nackdelar med att använda dessa verktyg.

Först och främst så utesluter du möjligheten att ha en unik logga, då du knappast är ensam om att använda den här metoden och de flesta ikoner och symboler är vanligt förekommande. Du utesluter också möjligheten att göra de justeringar du tycker skulle vara nödvändiga då du är begränsad till den design du får.

Därför väljer många att köpa sin logga från en grafisk designer

I slutänden kan det hända att det inte alls lönade sig ekonomiskt. Billiga logotyper behöver inte alltid bli så billigt. Oftast kan du få loggan du skapat helt gratis. Men detta rör sig om en simpel lågupplöst version i endast ett filformat. För att få en högre upplösning och alla de format du kommer att behöva måste du ändå betala en avsevärd summa. Dock kan det fungera för att få inspiration till sin företagslogga, tips och idéer på koncept.

Prissättning för en logotyp skapad av mallar från diverse hemsidor

Det pris du får betala för en fullskalig logotyp i alla de olika filformat du kommer att behöva varierar så klart beroende på vilken hemsida du använder dig utav. Men oftast kommer man fram till att det inte alls lönade sig och att det hade kostat lika mycket att låta en grafiker göra hela jobbet från grunden. Då hade du också sluppit vara bunden till den mall du valde. Vill du trots allt göra förändringar i loggan så måste du i alla fall betala någon igen för att göra det. Det är också trist när det visar sig att företaget i grannstaden har exakt samma symbol och typsnitt som du.

Vad kostar en logotyp?

Att sätta en generell prislapp på vad det kostar att fixa en logga är i princip omöjligt – då företag har betalat många miljoner för sina logotyper. En logga kan ha ett pris i alla möjliga intervaller. Alla minns vi väl när migrationsverket betalade 4,6 miljoner för sin nya logotypdesign. Detta säger en hel del om marknaden och att det finns många oseriösa aktörer som mest är duktiga på att ta betalt. Därför är det otroligt viktigt att jämföra olika designbyråer så att man vet vad man betalar för. Du vill anlita någon som gör din logga med för hög kostnad. Några viktiga punkter att kolla efter är:

  • Hur många koncept ingår i priset?
  • Vilka filformat skickas vid slutlig produkt?
  • Hur många ändringar (revisioner) ingår?

Vad gör en logo?

Kort och gott, det mesta av det tunga arbetet. En logotyp är viktig av flera skäl, främst för att den:

  • Ger ett bra första intryck, som bjuder in kunderna att interagera med ditt varumärke
  • Hjälper dig att skapa en varumärkesidentitet
  • Ger ditt företag en symbol som gör det lättare för folk att komma ihåg dig
  • Skiljer dig från konkurrenterna
  • Främjar varumärkeslojalitet

Att skapa din egen logotyp bör alltså stå högt upp på din prioriteringslista när du startar ett företag. Men vilka element kan du använda för att få det att hända?

Typografi när man ska göra en logo

Detta är i princip vad alla vi som inte jobbar med design kallar typsnitt; typografi innefattar de bokstäver du ser i en logga, ordnade i en konsekvent design. Det finns logotyper att göra själv som bygger på en enda bokstav, ett monogram eller till och med företagets fullständiga namn.

Logotyper och bilder

En bild kan vara allt från den enklaste pilen till en detaljerad bild av en abstrakt orangutang. Det kan vara en ikon, en symbol - kanske en bild som representerar något du säljer eller ett värde du står för.

Om du väljer att använda en bild ska du komma ihåg att logotypen sannolikt kommer att behöva ändras i storlek beroende på var den placeras; försök att använda något som är tydligt och skalbart.

Tagline för att göra en logotyp

En tagline, som ligger under logotypen, består vanligtvis av en mening eller ett slagord som syftar till att fånga upp din publik eller klargöra vad ditt företag gör.

Logotyper behöver inte nödvändigtvis åtföljas av en tagline, men det är något att tänka på, om till exempel logotypbilden enbart är en abstrakt tolkning av begreppet harmoni – även om den kommunicerar dina värderingar berättar den faktiskt ingenting för dina kunder om ditt företag.

Rätt färg för din logga till företaget

Färger är långt mer än bara estetiskt tilltalande – de är centrala förmedlare av ditt budskap. De talar om för din publik om du är lekfull eller seriös, innovativ eller hälsosam, banbrytande eller tidlös och stabil.

Logotypens färgpalett kan bestå av en eller flera färger. Vanligtvis rekommenderas dock att du håller dig till en kombination av två eller tre färger. Färgerna du väljer kommer senare att genomsyra andra varumärkesmaterial som du skapar, så välj med omsorg.

Vad gör att en logga sticker ut?

Detta beror naturligtvis på företaget, målgruppen, det avsedda budskapet och logotypdesignen. Logotypens effektivitet kan vara ganska subjektiv och varierande i olika branscher och företag. Oavsett hur du väljer att skapa din företagslogo, om du använder en grafisk designer eller en frilansare, finns det fyra övergripande mål som du bör sträva efter när du skapar en logo:

Den bör vara anpassad till avsedd publik. De bästa logotyperna är inte de mest flashiga, utan snarare de som har en positiv inverkan på målgruppen. Logotyper representerar inte bara ditt företag, utan även de människor som du talar till. Du skulle till exempel inte använda ljusa och glada färger för en begravningsbyrå, på samma sätt som du inte skulle använda deprimerande grått som barnkalasplanerare.

För att skapa en företagslogga kräver det att känna till bolagets vision

Den ska vara lätt att läsa. Detta gäller särskilt för ordmärkeslogotyper, det vill säga logotyper som endast består av text, men det gäller för alla designstilar. Om din målgrupp tvingas tyda vad din logotyp betyder kommer de att försvinna snabbare än blixten. Se till att din logotyp är lätt att förstå med en enda blick.

Loggan bör vara distinkt. Att hämta inspiration från branschtrender är alltid en bra utgångspunkt, men kom ihåg att målet med en logga är att skilja ditt varumärke från konkurrenterna. Distinkta betyder minnesvärda, och det är det som kommer att påminna kunderna om varför ditt varumärke är det bästa i branschen som de bör vara lojala mot.

Den bör vara skalbar. När du väljer att skapa en logotyp själv så tänk på att den kommer att placeras på en framträdande plats i flera olika mediekanaler och i olika storlekar. Därför är de bästa logotyperna mångsidiga logotyper som lätt kan anpassas för att passa alla varumärkesbehov som du kan stöta på.

Vilka är de olika användningsområdena för en logotyp design?

Första regeln för byggandet av ett varumärke är att logotyper bör placeras överallt där din produkt, ditt företag och ditt varumärke är representerade.

Skapa en egen logga för din hemsida

Genom att visa din logotyp högst upp på din hemsida ökar du synligheten för ditt varumärke och berättar direkt för konsumenterna vem de besöker. Att ha en logotyp på sin hemsida är nästan obligatoriskt.

Företagsloggor på visitkort

Ett visitkort med din logo är ett utmärkt sätt att få ut ditt namn och ge dina kunder ett konkret sätt att komma ihåg dig.

Din företagslogotyp på marknadsföringsmaterial

Annonser, broschyrer, produktförpackningar, inlägg på sociala medier, nyhetsbrev – varje gång du skapar ett marknadsföringsverktyg eller material ska din logotyp stå i fokus.

Presentationer kräver företagslogotyper

När det kommer till affärer bör dina presentationer alltid innehålla en tydlig indikation på det varumärke du representerar – symboliserat av din logotyp.

Skapa en företagslogga för företagskommunikation

Genom att inkludera logotyper i brev, e-postmeddelanden, memos och annan kommunikation förstärker du ditt varumärke – inte bara för kunderna utan även för dina anställda – och i slutändan kopplar du ihop din företagskultur med det varumärke som representerar den.

Varför är det viktigt att designa en logo?

När du tänker på alla de faktorer som ingår i uppbyggnaden av ett företag kanske det inte verkar som om att tillverka en logotyp har högsta prioritet. Men det kan inte bli mer fel.  Att ha en logotyp är en viktig del av ett framgångsrikt varumärke – på samma nivå som högkvalitativa produkter och positiva rekommendationer.

Så varför är det viktigt att utforma en logotyp? För att den drar till sig uppmärksamhet, ger ett starkt första intryck, är grunden för din varumärkesidentitet, är minnesvärt, skiljer dig från konkurrenterna, främjar varumärkeslojalitet och förväntas av din publik.

Skapa en logotyp som fångar uppmärksamhet

Uppmärksamhetsspannet är kort nuförtiden – särskilt hos konsumenterna. I dagsläget har företagen ungefär två sekunder på sig att övertyga potentiella kunder om att deras produkter är värda att överväga.

En logotyp kan snabbt fånga tittarnas uppmärksamhet och förmedla företagets kärnvärden på ett intressant sätt. Det korta spannet, det som gör att konsumenterna bedömer ditt företag efter dess utseende – kan vara till din fördel om du har en solid logotyp som talar för ditt företag.

Designa en logga och ge ett starkt första intryck

Du har en enda chans att göra detta rätt. Logotypen är företagets första presentation för konsumenterna. Om den är väl utformad kan den väcka allmänhetens intresse och bjuda in dem att lära sig mer om företaget, men om den inte är väl utformad har du i princip gjort dig av med en potentiell kundkrets. Det första intrycket är ditt sätt att omedelbart förmedla äganderätten till den produkt du säljer eller den nisch du dominerar.

Att göra en egen logga är viktigt för din varumärkesidentitet

Ett framgångsrikt varumärke handlar om att berätta en historia som påverkar kundernas känslor – helt enkelt. Och även om det är sant att logotypen bara är en del av ett företags varumärke, utgör den grunden för hela den berättelse som varumärket bygger på. Färger, toner, typsnitt - allt detta bestäms av den historia som du försöker berätta, och din logotyp sätter scenen för denna historia.

Dessa element kommer senare att översättas från din logo till alla dina varumärkesmaterial så som brevpapper, visitkort, reklaminlägg och så vidare – för att skapa en konkret, säljbar varumärkesidentitet.

En logga till företag gör verksamheten minnesvärd

Man kan säga att din logotyp leder hästen till vattnet – eller hästen till vattnet. Logotyper är en identifieringspunkt; de är den symbol som kunderna använder för att känna igen ditt varumärke. Helst vill du att människor omedelbart ska förknippa åsynen av din logotyp med minnet av vad ditt företag gör – och, ännu viktigare, hur det får dem att känna sig.

Eftersom att en bra logotyp är ett visuellt och estetiskt tilltalande element, väcker den positiva minnen om ditt varumärke, vilket företagets namn i sig självt kanske inte gör.

Och om vi ska vara ärliga kommer en del av din publik troligen att glömma namnet på ditt företag men de kommer omedelbart att associera din logotyp med sina minnen av ditt varumärke.

Gör en egen logga som skiljer dig från konkurrenterna

Våga vara annorlunda med din logotyp, eftersom företagets logotyp talar om för konsumenterna varför ditt företag är unikt. Visst, det kanske finns 50 andra kaféer i din stad, men ditt kafé är det enda som har åtagit sig att arbeta för hållbarhet, och din gröna, jordnära logotyp sänder ett bra budskap.

En väldesignad logotyp kan kommunicera allt från företagets bakgrund till dess uppdrag med hjälp av rätt ikon eller typsnitt. Med andra ord är din logotyp ett forum som både förmedlar dina värderingar och visar konsumenterna varför du inte är som dina konkurrenter – du är bättre.

Att göra en logga som främjar varumärkeslojalitet

I takt med att ditt varumärke växer kommer din logga att bli mer bekant för ett stort antal konsumenter, och detta skapar en känsla av att du är pålitlig och tillgänglig. Kunderna vet att de är i trygga händer, att det är ett varumärke som går att lita på. Förtroende byggs på en väldesignad logotyp, och varumärkeslojalitet följer snabbt. När de väl gillar dig kommer dina kunder att söka upp dig om och om igen – och din logotyp är det som de letar efter först.

Skapa en egen logga – din publik förväntar sig det

Din logotyp är det första som din publik letar efter när de ser meddelanden från ditt varumärke. Den bör vara en viktig del av allt ditt marknadsföringsmaterial, t.ex. visitkort, flygblad, annonser med mera. Om du inte har en logotyp, och en som sticker ut, missar du en möjlighet att få ditt företag att fastna i målgruppens medvetande.

Vad gör en bra logotype till en bra logotype?

En logotyp är en central del av ett företags varumärke, eftersom den vanligtvis är den första kontaktpunkten för de flesta potentiella kunder. Därför är det viktigt att se till att logotypen verkligen representerar ditt varumärke och kan nå ut till konsumenterna.

Det finns flera aspekter som ingår i logotypdesignen, och de kan förändras beroende på dina behov och den bransch du är verksam inom. Trots detta har de bästa logotyperna fem viktiga egenskaper gemensamt, oavsett vilka skillnader som gör dem unika.

Så vad gör en bra logotyp till en bra logotyp? En bra logotyp är:

  • Simpel
  • Relevant
  • Minnesvärd
  • Tidlös
  • Mångsidig

Dessa fem egenskaper gör en logotyp omedelbart identifierbar och säkerställer att kunderna kommer att känna igen sig i ditt varumärke när de tittar på den.

Designa en logga med alla platser i åtanke

Designa en egen logga som är simpel

Många av de mest inflytelserika och framgångsrika logotyperna i historien är förvånansvärt enkla. Från Nikes enkla symbol till Apples namnlösa design – enkla logotyper är lätta att känna igen och komma ihåg. Enkelhet är en viktig ingrediens i logotyper eftersom de flesta konsumenter bara fokuserar på en logotyp under en kort tid. En enkel design kan uttrycka ditt varumärkes personlighet på ett kortfattat och effektivt sätt.

Simpla logotyper fokuserar på att lyfta fram de viktigaste delarna av ett varumärkes personlighet med begränsad yta. Detta innebär att du fokuserar mer på aspekter som färger och typsnitt samt på att koncentrera idéer till deras enklaste form. En symbol är till exempel ett kraftfullt sätt att skapa enkelhet, eftersom den kan skapa en mental association med en viss uppsättning värderingar eller idéer.

Andra bra designer för en enkel logotyp är bokstavs- och ordmärken, som inte innehåller några bilder utan istället fokuserar på att kommunicera varumärkets personlighet direkt med hjälp av typsnitt och färger. Den viktigaste aspekten är att fokusera på att använda så få element som möjligt för att kommunicera varumärkets identitet.

Designa din logotyp relevant

Den första egenskapen som bra logotyper har gemensamt är att de är relevanta för de marknader som deras företag riktar sig till. Ännu viktigare är att de tydligt kommunicerar ett varumärkes personlighet och identitet. En viktig komponent är användningen av färger i logotypen, som kan väcka olika känslor och visa varumärkets personlighet för konsumenterna. Ett företag som säljer leksaker för barn kan välja ljusa färger som förmedlar energi, skoj och spänning.

Den andra viktiga komponenten är det typsnitt som används i logotypen eller ordmärket. Typsnitt hjälper till att kommunicera varumärkets ton och värderingar, vilket i slutändan bidrar till att definiera din personlighet bättre. Mer kantiga och tunna typsnitt är idealiska för att framhäva ett företag som arbetar med teknik, medan mjukare kursiva typsnitt är utmärkta för företag som arbetar med smycken eller kvinnoprodukter.

Slutligen är valet av rätt symbol en viktig aspekt för att skapa ett visuellt ankare för din logotyp. Symboler är viktiga aspekter av en logotyp eftersom de kan användas i sig själva som en enklare version av din logotyp. Symboler är också viktiga för att skapa kopplingar mellan ditt varumärke och de idéer och värderingar som ligger bakom det.

Att göra en egen logo minnesvärd

En annan viktig aspekt av en bra logotyp är att den är minnesvärd, även första gången du ser den. Målet med en logotyp är att skapa en kontakt med konsumenten och väcka intresse för ditt varumärke. När konsumenterna lätt kan minnas din logotyp och ditt varumärke är det troligare att de förknippar dem med ditt företag. Logotyper som är lätta att komma ihåg och ger ett starkt intryck är värdefulla eftersom de hjälper ditt varumärke att stanna kvar i konsumenternas medvetande.

Minnesvärda logotyper kombinerar många av de element som diskuterats ovan, men de hittar den rätta balansen mellan de visuella och textuella aspekterna. Ännu viktigare är att de på ett tydligt och sammanhängande sätt kommunicerar ditt varumärkes personlighet och ton.

Slutligen bör en minnesvärd logotyp alltid sträva efter att vara unik. Även i branscher där det finns standarder och gemensamma normer för design bör din logotyp alltid sträva efter att sticka ut från mängden så mycket som möjligt.

Designa en företagslogga som är tidlös

De bästa logotyperna sticker ut från mängden eftersom de förblir relevanta och effektiva genom åren. Det är alltid frestande när du designar en logotyp som innehåller aktuella designtrender och modenycker, men det är inte alltid det bästa beslutet.

Logotyperna kan se bra ut nu, men de kommer förmodligen att behöva omformas senare för att hålla dem aktuella. En tidlös logotyp är i stället en logotyp som förblir relevant och som kommer att vara i kontakt med användarna oavsett när den används. McDonalds gyllene bågar har till exempel förblivit oförändrade i årtionden, liksom Coca-Colas ikoniska ordmärke.

Tidlösa logotyper fokuserar på kvalitet framför kvantitet, tar bort många onödiga element och galna idéer och fokuserar på det som fungerar. Det innebär att fokusera uteslutande på varumärkets kärnidéer och värderingar för att hitta det mest effektiva sättet att förmedla dem utan onödigt krångel. En annan viktig aspekt av tidlösa logotyper är att färgerna är enkla och grundläggande och att de ignorerar gradienter och massiva paletter till förmån för mer selektiva och unika färger.

Slutligen bör en minnesvärd logotyp alltid sträva efter att vara unik. Även i branscher där det finns standarder och gemensamma normer för design bör din logotyp alltid sträva efter att sticka ut från mängden så mycket som möjligt.

Gör din egna logga mångsidig

Sist men inte minst kan en bra logotyp användas på många olika sätt, former och situationer. En logotype online som du bara kan använda i en storlek är till exempel inte särskilt bra, eftersom den begränsar de sätt på vilka du kan visa upp ditt varumärke eller logotyp för omvärlden. Om du däremot väljer en logotyp som kan ändras i storlek, skrivas ut eller placeras på olika medier blir ditt varumärke betydligt mer synligt.

Även de snyggaste logotyperna är inte nödvändigtvis bra om de blir oläsliga eller omöjliga att känna igen när de krymps för förpackning eller om de förvrängs när de sätts upp på en reklamskylt. Ett av de enklaste sätten att göra din logotyp mer mångsidig är att tänka på vilket format du skapar och sparar den i. Traditionella fotobilder kan bli pixlade när du ändrar storleken på dem, men en logga i vektoriserad filformat är byggda för att kunna skalas.

Om du håller detaljerna till ett minimum och väljer en enkel design blir din logotyp genast mer mångsidig. Om du har för många linjer, detaljer, element eller färger kan du skapa en komplicerad design som inte kan skalas upp. Tänk i stället på att du har begränsat utrymme och fokusera på att säga mer med mindre.

En företagslogga – de olika typerna

Du är nästan redo att sätta igång med ditt företag – nu behöver du bara hitta den perfekta logotypen för att representera ditt varumärke. Om logotypen gör sitt jobb på rätt sätt skapar den positiva associationer mellan ditt företag och din målgrupp i form av en visuell signal. Frågan är vilken typ av logotyp som gör jobbet?

Du kan designa en logo på många olika sätt

Det finns två huvudkategorier av logotyper. Bild- eller ikonbaserade logotyper och namnbaserade logotyper. Nedan kan du läsa om de olika typer av logotyper som passar in i dessa grupper.

Gör din företagslogga bildbaserad

Ikonbaserade logotyper använder bilder för att skicka ett budskap om varumärket de representerar. Låt oss se på de fyra olika typerna:

Varumärken som logo för företag

Varumärken, eller bildmärken – är logotyper som består av en grafisk symbol eller ikon som vanligtvis representerar ett verkligt objekt. Vi talar om en logotypikon som är enkel och okomplicerad, som konturerna av ett träd eller en kaffemugg. Det här objektet kan berätta om vad ditt företag gör – som Youtubes play-knapp, eller kanske leka med ditt företagsnamn.

Fördelarna med varumärken som logotyper till företag

Varumärken är tydliga och lätta att komma ihåg. Om du erbjuder en specifik tjänst kan en bild som representerar den sända ett snabbt och tydligt budskap till din publik. Designens enkelhet kommer också att fungera bra när du ändrar storleken på din logotyp i varumärkesmaterial som visitkort och brevpapper.

När ska du skapa en logo med ett varumärke?

Finns det någon sak som ditt företag gör riktigt bra? Twitters varumärke är väl lämpat eftersom det är en fågel som omedelbart påminner om att företaget twittrar. Om ditt företag redan har en viss dragkraft eller om du specialiserar dig på en produkt eller tjänst som lätt kan representeras av en bild, kan ett varumärke vara ett bra val för dig. Om ditt företagsnamn i likhet med Apple representerar ett verkligt objekt kan du också använda ett varumärke med samma objekt.

Innan du börjar skapa din egen logga och använder ett varumärke

Var försiktig om du är ett nytt företag eller ännu inte har många följare. Ett varumärke är ofta ett kännetecken för företag som kan betraktas som ikoniska, men du måste först vara tillräckligt etablerad för att bli igenkänd. Annars kan det hända att din logo inte kommunicerar tillräckligt mycket om dig till din publik och att de tappar intresset för ditt varumärke.

Tänk också på att om du planerar att utöka ditt produktsortiment till några få olika föremål kan din logotyp ge en felaktig bild av vad du gör.

Skapa en logo som är abstrakt

Abstrakta logotyper är konceptuella logotyper som tänker på det stora hela. Precis som varumärkesmärken består en abstrakt logotyp bara av en symbol – men en symbol som är skräddarsydd för dig. Den här typen av bild efterliknar inte nödvändigtvis ett objekt som finns i verkligheten, utan är snarare en unik logotyp som är utformad för att uttrycka något specifikt om ditt varumärke.

Fördelar med ett abstrakt företagsmärke

Det finns utrymme att leka med dessa mönster, eftersom du kan skapa en logotyp som verkligen kommunicerar dina värderingar eller något om ditt varumärke som du vill framhäva. Eftersom en abstrakt logotyp inte är begränsad till ett verkligt objekt eller en bild finns det mycket utrymme för att säga vad du vill om ditt företag.

När ska du göra en logo som är abstrakt?

Om du är ett företag som gör flera olika saker kan ett väl genomtänkt abstrakt märke vara den perfekta logotypen för dig. Abstrakt design är perfekt för att kommunicera varumärkesvärden eller något annat som du vill framhäva om ditt företag.

Det går också bra med en enkel abstrakt logotyp om du planerar att göra huvuddelen av ditt varumärkesarbete online, eftersom enkel design fungerar bra oavsett storlek på logotypen.

Att tänka på innan du vill göra en logotyp som är abstrakt

Du bör se till att du finslipar logotypen tills du är säker på att den förmedlar det avsedda budskapet till världen. Det är viktigt att vara uppmärksam på detaljerna när det gäller abstrakta logotyper, och du vill inte att ditt budskap ska missförstås med en logotyp som är för vag eller svår att förstå.

En logotyp med för många detaljer i designen kanske inte ser ut som du vill när den skrivs ut i olika upplösningar. Rådgör därför med en logotypdesigner som förstår hur typsnitt, färger och former interagerar med varandra.

Maskotar och logotype design

Maskotar är den mest familjevänliga typen av logotyp och är bilder av en karaktär eller person som fungerar som en visuell representation av ditt företag. Tänk på dem som ditt varumärkes talesperson – en stor del av din reklam kommer att vara inriktad på dem.

Fördelar med maskotlogotyper

Maskotar ger din publik den där varma känslan, vilket leder till att skapa ett tydligt minnesvärt varumärke. Dessutom finns det inget som lockar barn mer än en fysisk, påtaglig karaktär som de kan relatera till.

När ska man skapa logotyper med maskotar?

Dessa är ett utmärkt val för varumärken som försöker rikta sig till barn. Många livsmedelsföretag eller restauranger använder maskotar – som KFC och Kellogg's – liksom varumärken som vill göra en komplex idé mer lättillgänglig.

Om du erbjuder något som är lite mer svårt att förstå, som mjukvaru- eller VVS-tjänster, kan en maskot vara ett bra sätt att förmänskliga ditt varumärke och göra det mer tilltalande för din publik.

Innan du funderar över att designa en logga med en maskot

Inse att maskotar kanske inte sänder rätt budskap om ditt företag fokuserar på global innovation eller på att revolutionera pennbranschen – eller naturligtvis på att marknadsföra en produkt som inte är barnvänlig.

Ett exempel på detta är cigarettmärket Camel, som hade en tioårig reklamkampanj som byggde på deras maskot Joe Camel, även känd som Old Joe. De var dock tvungna att dra tillbaka kampanjen 1997, då de ställdes inför en rättsprocess som anklagade företaget för att använda Old Joe för att rikta sig till barn – vilket bevisas av att försäljningen av cigaretter till tonåringar hade ökat med 470 miljoner dollar sedan kampanjen startade.

Kombinationslgotyper som egen logotyp

Namnet är ganska självförklarande, men kombinationslogotyper innehåller och kombinerar både bilder och ord i sin design. Logotyper för kombinationsmärken innehåller alla kombinationer av bilder och ord som du väljer. Du kan kombinera en bokstavsform med en maskot, ett monogram med en abstrakt bild – vilken kombination som helst som tilltalar dig mest.

Fördelar när du gör din egna logo av denna typ

Fördelen med en kombinationslogotyp är kort och gott – mångsidighet. Med både symboler och bokstäver till ditt förfogande kan du använda din logotyp för att skapa ett minnesvärt varumärkesbudskap.

Kombinationen gör det också lätt att byta varumärke – ditt företagsnamn, till exempel, kombinerat med en bild, abstrakt eller annan, kommer att förknippas med varandra, så att dina kunder så småningom bara kommer att se symbolen och ändå omedelbart tänka på ditt varumärke.

Gör din egna logotyp till en kombinationslogotyp

Du bör definitivt överväga den här typen av logotyp om du precis har börjat. Kombinationslogotyper ger din publik flera visuella signaler när de kommer i kontakt med ditt företag, vilket hjälper dem att komma ihåg dig och vad du gör med tiden. De är också ett bra alternativ om du vill varumärkesskydda din logotyp, eftersom du kan skapa en tydlig bild genom att kombinera symboler med text.

Logo tips vid kombinationslogotyper

Mångsidig behöver inte betyda överdrivet. Tänk ut hur du vill att ditt namn och din symbol ska jobba tillsammans, och håll logotypen ren och tydlig.

Logotypdesign med emblem

Till och med namnet har en imponerande, traditionell känsla. Emblem har stått sig genom tiderna, från familjevapen till mäktiga monarkers kungliga stämplar. Dessa logotyper består av ett typsnitt som ligger inom en ram – vanligtvis ett sigill eller en vapensköld. Tänk på universitet och statliga organisationer.

Skapa en egen logga med emblem – fördelarna

Emblem är minnesvärda och ger ditt varumärke en känsla av professionalism, traditionalism och betydelse. De ger också intryck av att ditt företag har funnits i alla tider och att det inte är på väg någonstans inom den närmaste tiden.

När ska du skapa en logga till företag med emblem?

Den här logotypen är perfekt för varumärken som vill verka seriösa eller tala om för sin publik att de upprätthåller traditionella värderingar. Emblem ser särskilt bra ut när de är graverade, så det kan vara ett bra alternativ för dig om du driver en organisation med uniformer eller plagg av något slag.

Att tänka på innan du ska bilda en logotyp med emblem

Tänk återigen på skalbarhet när du utformar ditt emblem, eftersom dessa logotyper tenderar att ha mer detaljerade mönster som kanske inte ser lika bra ut när de ändras i storlek. Emblem ger dig inte heller samma flexibilitet som standardkombinationsmärken, så var helt säker på din design innan du skickar ut din logotyp till omvärlden.

Gör din logga dynamisk

Man kan säga att dynamiska logotyper är den nya tidens logga. Till skillnad från andra logotyper anpassar sig den här typen av logotyp till det sammanhang där den används. Det innebär att du inte behöver ha en standardkombination av typsnitt, färg och text i din logotyp, utan att dessa element kan förändras, oavsett om det är online eller på olika varumärkesmaterial. 

Fördelar med en dynamisk logo till företag

Du kan vara så kreativ som du vill då det finns så många sätt att bygga upp ditt varumärke. Responsiva webbplatser, hemsidor, bloggar, digitala medier, varor eller annonser – listan är lång. Du kan ändra din logotyp så att den passar vilket scenario som helst och gör många olika intryck på potentiella kunder. Dynamiska logotyper håller också saker och ting intressanta och din publik kommer vara nyfikna på vad du hittar på härnäst.

När ska man skapa en egen logotyp som är dynamisk?

Detta är ett utmärkt alternativ för varumärken inom underhållning, media eller kreativa branscher. Om ditt företag har ett antal olika filialer, som till exempel företaget FedEx, kan ett dynamiskt märke med en växlande färg vara ett bra sätt att särskilja dessa delar för dina kunder.

Ifall du vill skapa en logga till företag som är dynamisk

Du vill inte förlora logotypens associativa kraft. En del av dina följare kanske förknippar ditt varumärke med dina färger, andra kanske kommer ihåg formen på din ikon. Ifall dessa detaljer ständigt förändras kanske din logotyp inte ger samma effekt som en stillastående logotyp skulle göra. Var uppmärksam på de ändringar du gör och se till att din logotyp inte är för mycket förknippad med budskapet. 

Att göra en företagslogga som är namnbaserad

Följande typer av logotyper använder inga bilder eller ikoner i sin design, och de använder främst ett starkt typsnitt och en stark färgpalett för att göra sig påminda.

Att göra en logga som ordmärke

Dessa logotyper består enbart av text – ett företagsnamn, monogram eller initialer. Att skapa en logga av ditt namn kan vara ett enkelt sätt att komma igång på.

Fördelarna med att designa din egen logga som en ordmärkeslogotyp

Ingen behöver gissa när de ser ett ordmärke. Det är helt klart vilket företag logotypen representerar. Eftersom designen är helt och hållet i bokstäverna är logotypen ett av de mest mångsidiga logotypalternativen som lätt kan överföras till vilket marknadsföringsmaterial som helst.

När bör man designa en logga till företag som en ordmärkeslogotyp?

Om ditt företagsnamn är fängslande är detta ett perfekt sätt att lyfta fram det och använda det till din varumärkesfördel. Högklassiga modeföretag använder ofta ordmärken, liksom livsmedelsmärken och teknikföretag som vill framstå som innovativa.

Styrkan i ordmärken ligger i deras typsnitt, vilket innebär att du kan välja ett typsnitt vars stil i hög grad återspeglar ditt varumärkes personlighet – och kundernas ögon kommer att direkt dras till din logotyp.

Ditt företags logotyp som en ordmärkeslogotyp – vad du bör tänka på

Säger ditt företagsnamn något om vad du gör? Om du inte är väl etablerad, eller om ditt företag är uppkallat efter en person snarare än ett koncept, kan det vara svårt att skapa den typ av varumärkeskännedom som du vill att en logga ska bidra till utan att använda en bild.

Grafisk design för logotyp som bokstavsmärken eller monogram

Tänk på förkortningar. Bokstavsmärken eller monogramlogotyper är typografibaserade logotyper som tar ett företags förkortade initialer och piffar upp designen lite. Du får en logotyp utan krångel och utan krusiduller.

Fördelarna med att göra en egen företagslogga med bokstavsmärkeslogotyper

Världen älskar förkortningar mer än någonsin tidigare och kanske kan vi tacka den nuvarande tekniska eran för det. Bokstavsmärken förvandlar ditt långa företagsnamn till en identifierbar varumärkesidentitet.

Då ska du göra en egen logga till företag som bokstavsmärke

Det är relativt enkelt att ta fram den här formen av logotyp – det finns trots allt inte så många detaljer att tänka på. Så monogram kan vara ett bra alternativ om du är ett nytt eller litet företag som behöver få ut sitt namn.

Bokstavsmärken är också ett bra val om du har ett långt företagsnamn som är svårt att skriva ut på små föremål eller att läsa i liten skala. Eftersom monogram ofta förknippas med personlig anpassning och rikedom kan de vara ett bra alternativ för varumärken som försöker tilltala en högklassig publik eller som erbjuder handgjorda produkter. 

Tänk på detta innan du vill göra en logga till företag som en bokstavsmärkeslogotyp

Känn till dina typsnitt. Logotypens enkelhet bör vara till din fördel, men se till att du inte fastnar i en tråkig, logotypdesign som enkelt glöms bort – det är detaljerna som lockar.

Du kan också överväga att prägla ditt företags fullständiga namn under din logotyp på varumärkesmaterial så som visitkort, så att människor kan skapa en association mellan din monogramlogotyp och ditt företagsnamn. 

Hur gör man en egen logga med bokstavsformer?

Sist men inte minst är bokstavsformer minimalistiska kusiner till monogram, dvs. logotyper med en bokstav. Naturligtvis ska logotyperna vara djärva och väl utformade eftersom det är svårt för en bokstav ensam att förmedla ett tydligt budskap.

Därför bör man göra sin egen logga i bokstavsform

Bokstavsformerna är lätt skalbara. När din logotyp bara består av en bokstav kan du sätta den var som helst och få den att se lika bra ut. En väl utformad bokstavsform kommer omedvetet att framkalla varumärkets fullständiga namn i folks medvetande.

När ska du skapa din egna logga i bokstavsform?

Om du har ett långt och komplicerat företagsnamn är bokstavsformer ett bra sätt att göra logotypen enklare samtidigt som den antyder ditt företagsnamn. Du kan leka med typsnittet för att få bokstavsformen att stå för något du erbjuder.

Vad du bör tänka på innan du väljer att skapa en egen logo i bokstavsform

Eftersom dessa logotyper bara består av en bokstav är utformningen avgörande. Om logotypen inte är minnesvärd är den meningslös. Det kan betyda att det har ett roligt typsnitt, en dramatisk bakgrund eller ett intressant färgschema – allt som gör att bokstaven sticker ut från sidan och ger genklang. Sen även till att typsnittet du använder är läsbart. Om din logotyp bara består av en bokstav vill du att folk ska kunna läsa den.

Allt om färger för att skapa en logga

När du skapar en logotyp är ett av de viktigaste besluten att välja varumärkets färger. Genom att välja rätt färgpalett kan du bättre fastställa din identitet och göra din design mer mångsidig. Dina färgval ger också din logo djup genom att skapa en visuell koppling till ditt företags värderingar och personlighet. Rätt kombination kan visuellt förmedla den känsla som ditt företag vill förmedla till konsumenterna.

Färger hjälper ditt varumärke att få kontakt med konsumenterna på en djupare psykologisk nivå, vilket är mer än bara estetiskt tilltalande. När du väljer färgpalett för din logotyp och ditt varumärke väljer du också vilka känslor och associationer du vill väcka hos åskådaren.

Färgernas betydelse vid logotyp design

Färgpsykologin är en viktig faktor när du skapar en varumärkesidentitet. Rätt palett kan förmedla en djup innebörd om dina värderingar och framkalla specifika beteenden. Felaktiga val kan också vara skadliga för din varumärkesimage.

Vetenskapen har upprepade gånger visat att våra hjärnor reagerar på olika sätt på specifika färger. Genom att förstå hur varje färg påverkar sinnet och vilka känslor den väcker kan du skapa ett effektivare varumärke. Det är viktigt att komma ihåg att detta är ett nyanserat och komplext område som kräver noggranna överväganden. Tänk på hur var och en av dessa färger påverkar känslor och psykologi.

Då ska du skapa en företagslogga som är röd

Röd är en av de primära färgerna och en universell symbol för passion, ilska och spänning och är en populär färg inom varumärkesbyggande. Om du vill ha en högljudd, lekfull och ung varumärkesbild är rött ett perfekt alternativ. Om du föredrar ett mer diskret och konservativt tillvägagångssätt bör rött inte finnas på din färgradar. Vanliga associationer för rött är bland annat:

  • Mildhet
  • Energi
  • Romantik
  • Värme
  • Kärlek
  • Komfort

Ska du gå på fest och vill dra till dig uppmärksamhet? Modeexperter säger att du ska bära rött. Det är en djärv primärfärg som fångar allas ögon och vägrar att släppa taget.

Populära varumärken har känt till detta i årtionden och använder alltid rött i sina logotyper. Effekten är att du inte kan låta bli att titta. Ibland är den högljudd och skriker dig i ansiktet att du ska stanna och stirra. Andra gånger är det mer subtilt, men effekten är densamma – deras varumärkeslogotyp uppmärksammas.

Skapa en logotyp till företag och utnyttja färgpsykologin

Din hjärna reagerar automatiskt på rött, eftersom det kan vara ett tecken på fara eller en källa till mat och komfort. Du vill undvika giftiga bär och giftiga djur, men den varma glöden från en eld eller synen av färskt rött kött är lockande och betryggande.

Ja, vi har utvecklats från jägare och samlare till ett komplext och tekniskt avancerat samhälle. Men på varningsskyltar, trafikljus och alla hjärtans dags-gåvor används fortfarande rött eftersom vi reagerar så starkt på det.

Snygga företagsloggor inom kläder och detaljhandel

Det finns mycket konkurrens inom klädbranschen, särskilt när det gäller fysiska butiker på välbesökta platser. Hur visar dessa företag upp sin varumärkesanda och fångar din uppmärksamhet? Röda logotyper är minnesvärda och ger uppmärksamhet åt fysiska butiker, både för att färgen är framträdande och för att skyltarna kan läsas på avstånd.

Pumas hoppande logga förmedlar handling och spänning. H&M:s logotyp hjälper deras varumärke att sticka ut på livliga gator och gallerior. Nästa gång du är ute på gatan, ta en stund och titta på varje butiks logotyp. Vilka märker du omedelbart av och känner igen?

Att göra en logotyp inom teknik och medier

Hur får teknik- och medieföretag sin varumärkeslogotyp uppmärksammad? Med en stark röd bakgrund och klarvit text. Du ser vanligtvis dessa märken online eller i tryckt form, och den starka röda färgen hjälper dem att sticka ut och fånga din uppmärksamhet.

Om ditt företag har en stark närvaro online bör du tänka på hur din logotyp kommer att synas tydligt på skärmen. Om du skriver ut broschyrer eller affischer kommer din röda logotyp att synas tydligt på pappret.

Att skapa en logga för företag som erbjuder professionella tjänster

Banker, investmentbolag och försäkringsbolag är kanske inte de mest spännande branscherna, men de är otroligt viktiga. Företag kan använda rött i sin logotyp för att visa att de är professionella, trovärdiga och pålitliga – allt du vill ha av ett företag som du ger stora summor pengar till. De vill att du ska veta att du är i trygga händer hos dem.

Även om din verksamhet inte är särskilt spännande kan du ändå använda levande röda färger för att visa hur professionell och kompetent du är, eller för att ge en frisk fläkt åt en annars tråkig bransch. Vissa företag använder ett stänk av rött i sin logotyp utan att göra det till den primära färgen, för att göra just detta.

Sammanfattningsvis så framkallar den röda färgen olika känslor – som spänning, energi och passion och används av kända varumärken för att fånga uppmärksamhet. Det är en mångsidig färg som kan användas som en del av själva logotypen eller i bakgrunden och den kan kombineras med andra intensiva färger för att förmedla ett nyanserat budskap till din publik.

När du skapar din egen logotyp, vill du att den ska märkas? Vill du verka självsäker och pålitlig? Vill du bli känd som det bästa stället att äta och dricka på? Eller är du i branschen för kärlek och romantik? Om ja, tänk på att använda rött.

Det finns inget rätt eller fel sätt att använda rött. Men om du vill ge din varumärkeslogotyp spänning och starka värden kan du överväga att använda den i din design.

Att skapa en logotyp som är gul

Denna varma färg är ett lysande exempel på vänlighet och glädje. Varumärken som vill locka till sig konsumenter med en tröstande, varm omfamning och ungdomlig energi bör vända sig till färgen gul. Dessutom kan färgen utstråla en lekfull och prisvärd identitet. Vanliga associationer för gul är bland annat:

  • Vänlighet
  • Glädje
  • Ungdomlighet
  • Energi
  • Positivitet

Betydelsen av färgen gul vid design av din egen logo

Varje färg har en betydelse som skapar en omedelbar kontakt med sin publik. Du kan använda alla färger för att förmedla varumärkets betydelse vid en första anblick.

Gult tenderar att representera en glad och uppmuntrande energi. Den har en ungdomlig och energisk atmosfär som utstrålar kraft, positivitet och glädje. Du känner dig naturligt varmare, mer avslappnad och på lättare humör när du ser gult användas i de flesta scenarier.

Färgen gul har också ett stort kontrastvärde eftersom den är mycket ljusare än de flesta andra färger. Kontrasterande färger bidrar till att dra uppmärksamheten till logotypen och skapar en visuellt tilltalande effekt. Men om du dämpar färgen med brunt eller ljusar upp den med vitt kan du också ändra betydelsen och ge den en mjukare, mer jordnära känsla.

McDonalds, USA:s mest kända snabbmatskedja använder sig mycket av gult som färg för sin logotyp med en enda bokstav. Även om den också innehåller rött, är det bågarna som utgör McDonald's strikt gula "M" för att förmedla både glädje och spänning.

Designa din egna logga med färgen orange

Orange är den gula färgens mer lekfulla och energiska kusin. Den blandar en mer uppfriskande och aktiv känsla som förknippas med rött samtidigt som den använder sig av guls mildare toner. Orange är perfekt för varumärken som vill framkalla känslor av vitalitet och lycka, till exempel resebolag. Dess aggressivitet som mildras av vänlighet är en bra färg för uppmaningar till åtgärder. Vanliga associationer för orange är bland annat:

  • Energi
  • Spänning
  • Välstånd
  • Värme
  • Lekfullhet
  • Förändring

Solnedgångar, tropiskt väder, höstlöv, fjärilsvingar, färska grönsaker – färgen orange kan hittas på oväntade ställen och vi ser den överallt utan att tänka på det.

Och precis som med alla andra färger har vi utvecklat vissa associationer och känslor med färgen när den möter våra ögon – även känt som färgpsykologi. Det är en vänlig, sällskaplig, glad och energisk färg, vilket är anledningen till att kända företag i många olika branscher använder den i sin logotypdesign.

Orange används ofta i mat- och dryckesvarumärken samt inom detaljhandel, underhållning och teknik. Vanligtvis ser du dock inte orange i varumärken för välbefinnande, eftersom människor kan förknippa färgen med varningstecken för fara eller giftigt avfall.

Du kommer vanligtvis inte att se logotyper som bara är orangea, då det tenderar att bli överväldigande för ögat – även om somliga företag använder det för att skilja sig från mängden.

Designa din logga lila

För varumärken som försöker utstråla sofistikering och kunglighet är lila ett utmärkt val. Det är också ett utmärkt val för dem som vill visa upp sin kreativitet och lugnande identitet. Lila lämpar sig för varumärken som kosmetika och avancerade detaljhandelsföretag. De som vill ha ett bredare, jordnära utseende bör undvika djupa lila färger. Vanliga associationer för lila är bland annat:

  • Andlig medvetenhet
  • Lyx
  • Äkthet
  • Hög kvalitet
  • Introspektion

Färgen lila när du ska designa en egen logotyp

Lila är en levande och vacker färg. Under lång tid ansågs lila vara den kungliga färgen eftersom färgen var svårare att framställa. Den väcker känslor av lyx och unikhet i de flesta miljöer. Den kan också representera ambition, självständighet och adel. Djupare nyanser av lila ger loggan en kraftfull och mystisk karaktär.

Om du lättar upp din lila färg till en blek pastellfärg kan du få en nyans som ser empatisk och lugnande ut. En ljusare lila färg kan representera ett nyckfullt och sött varumärke.

Designa en logga till företag som är grön

Grön är en av de mer lugnande färgerna, eftersom att den inte tvingar ögat att göra några justeringar. Färgen ger en känsla av balans och lugn samt en koppling till naturen. Varumärken som vill visa en möjlighet till nystart och trygghet kan överväga grönt som ett sätt att slappna av i sinnet. Den är inte lika energisk som de varma färgerna, så företag som vill göra ett djärvt uttalande kanske inte föredrar den. Vanliga associationer för grönt är bland annat:

  • Natur
  • Hälsa
  • Rikedom
  • Lugn och ro
  • Harmoni
  • Grobarhet

Vi vet alla att Facebook och Twitter är blått, Coca-Cola är rött och McDonald's är gult. Föreställ dig dessa logotyper i någon annan färg – du skulle naturligtvis tycka att de ser konstiga ut. Det är så viktigt för ditt varumärke att färgerna blir en del av din identitet som företag och en del av hur världen kommer ihåg dig.

Gröna logotyper är inget undantag. Varumärken tenderar att använda grönt när de försöker verka jordnära, lugna sin publik eller symbolisera tillväxt. Rätt grön logotyp kan höja ditt varumärke, din verksamhet och ditt erkännande. Låt oss utforska vad en grön logotyp innebär och hur den kan gynna ditt varumärke.

Fixa en logga till företag och psykologin bakom färgen grön

Psykologiskt sett har varje färg sina egna känslor som den framkallar hos betraktaren. Färger och varumärken går hand i hand – du kan inte ha det ena utan det andra. När populära företag ändrar sin logo kan det därför orsaka upprördhet bland deras kunder.

De färger som används av de flesta varumärken är ofta ljusa, upplyftande och glada. Vissa färger, som orange och lila, kan vara svåra att få fram, vilket är anledningen till att många varumärken håller sig till de primära färgerna rött, gult och blått.

Gröna logotyper är också ett populärt val, eftersom det är en häftig färg som är vänlig och tillgänglig. Därför används den i många olika branscher, från högteknologiska företag som Spotify till kaféer och stormarknader. Men är gräset alltid grönare på andra sidan?

Färgen blå – företagslogga och design

Liksom det lugna havet inspirerar blått till en känsla av lugn och andlig medvetenhet tillsammans med en känsla av tillit. Blått är ett utmärkt val för varumärken inom hälsovård och medicin som vill ge en känsla av lugn och helande. Å andra sidan ger djupare blått en känsla av självförtroende och professionalism för företagsvarumärken. Om blått används för mycket kan det dock få ett varumärke att framstå som kallt och distanserat. Vanliga associationer för blått är bland annat:

  • Visdom
  • Lojalitet
  • Andlighet
  • Mysterium
  • Sofistikering
  • Respektabilitet

Har du någonsin lagt märke till hur hundratals företag använder blått som huvudfärg i sin logotyp? Titta bara på Facebook, Ford, Skype, Twitter – ja listan är oändlig. Dessa företag förstår den psykologiska påverkan som blått har på publiken och allt är baserat på gedigen vetenskaplig forskning.

Varumärken tenderar att använda blått eftersom det är en pålitlig färg. Det är ett säkert designval om du har svårt att välja en färg för din logotyp, och den representerar starkt positiva karaktärsdrag som självförtroende och intelligens.

Din företagslogga – tips bakom blå logotyper

Vilka är de produkter och appar som du använder dagligen? Din telefon, din bil, din dator och din meddelande-app är förmodligen bara några av de saker som du använder för arbete och nöje varje dag. Företagen bakom dem vet att pålitlighet är en viktig egenskap som konsumenterna söker i sina produkter.

En stor del av deras varumärkesframgång beror på att de har kopplat sitt namn till idén att deras produkt inte kommer att gå sönder, frysa eller sluta fungera när du behöver den. De kanske inte är de mest spännande namnen och produkterna i världen, men de är pålitliga och stabila.

Gör din företagslogo design trovärdig

Ordet trovärdig kan tyckas likna pålitlig, men det finns en stor skillnad mellan dessa två. Din bank kan vara pålitlig när det gäller att överföra pengar. Branscher som banker, hälsovård och andra företag som kräver att du delar med dig av viktig och värdefull information måste förtjäna en hög nivå av förtroende – för att de skydda dina uppgifter men också för att de inte ska sälja vidare din information till andra företag.

Visa, PayPal, Bank of America och American Express är några av de största namnen inom bankbranschen. Tror du att det är en slump att alla deras loggor har blåa nyanser som grundfärg? Om du vill profilera ditt företag som pålitligt och ärligt kan du överväga att använda en stark blå färg i din logotyp.

Företagslogos som är professionella

En viktig egenskap för många varumärken, både stora som små, är professionalism. Ditt företags kompetens och förmåga att hjälpa kunder är en värdefull varumärkesegenskap att äga. Det bidrar till att dina kunder litar på dig och gör att de känner sig mer bekväma med att be om hjälp – särskilt om ditt företag tillhandahåller tjänster inom IT, finansiella tjänster eller marknadsföring för företag och företagare. Att få fruktansvärda resultat av att arbeta med oprofessionella företag är en företagsägares värsta mardröm. Det är därför viktigt att ha ett professionellt utseende.

Företagsmärke eller logotyp som är lugnande

Precis som grönt och brunt är blått en naturlig färg som vi ser överallt, vilket spelar en stor roll för dess lugnande effekt på människor. Många människor föreställer sig en klarblå himmel eller de mjuka vågorna i det stora blå havet för att omedelbart slappna av. Därför används blått på flygplatser för att hjälpa passagerarna att slappna av – och även på tågperronger för att minska oron när man väntar på ett tåg.

Företag som vill att deras publik och användare ska känna sig avslappnade använder blått i sina logotyper. Det är därför tandläkaren använder blått så mycket som möjligt, för att hjälpa dig att lugna ner dig innan borrarna kommer fram. För att skapa en subliminal lugnande effekt på din publik kan du använda en djupblå färg i din logotyp.

Grafisk design för logo som är modern

Dagens högteknologiska företag använder sig av blått eftersom det kan kombinera många av de ovan nämnda egenskaperna i ett. På nätet vill företag förmedla ett varumärke som du kan lita på och som du vet kommer att agera professionellt i alla lägen.

Programvaruföretag och nystartade företag använder en ljusare nyans av blått för att dra nytta av dessa känslor. Twitter, Facebook och Skype använder alla blått i sina logotyper, och deras varumärken är kända över hela världen, omedelbart igenkännbara och betrodda av miljontals människor runt om i världen.

En vanlig trend för moderna företag är att kombinera blått och vitt. Vit text eller en vit ikon på en blå bakgrund sticker verkligen ut och hjälper till att locka publikens ögon till ditt varumärke.

Gör din egen företagslogga brun

De djupa bruna nyanserna ger en känsla av allvar utan de starkare svarta tonerna. Den förblir mjukare och dess koppling till naturliga toner gör den till ett mer jordnära val. Varumärken som vill förmedla en känsla av tyst stöd och tillförlitlighet kan göra bra ifrån sig med färgen brun. Dess koppling till naturen ger också en känsla av robusthet och värme. Vanliga associationer för brun är bland annat:

  • Natur
  • Tillförlitlighet
  • Seriositet
  • Förtroende
  • Säkerhet
  • Vänskap

Gör din logotyp rosa

Rosa nyanser anses ofta vara den mest feminina färgen, men är ändå mångsidiga. Eftersom rosa är en ljusare nyans av rött kan varumärken som använder rosa behålla en känsla av energi och glädje i kombination med en känsla av lugn. Detta är en känsla som ibland förknippas med sexualitet. Den lyser också ett vårdande ljus som lugnar och påminner oss om den feminina principen. Vanliga associationer för rosa är bland annat:

  • Fysiskt lugn
  • Värme
  • Kärlek
  • Sexualitet
  • Romantik
  • Femininitet

Färgen rosa uppfattas vanligtvis som en mjuk, feminin och ofta svag färg. Faktum är att rosa är en av de minst vanliga färgerna som används i logotyper. Men rosa är faktiskt mer mångsidigt och kraftfullt än så och kan ha många olika betydelser som kan hjälpa varumärken att sticka ut.

Rosa tar all passion och energi från rött och tonar ner den med renhet från vitt, vilket ger oss en färg som representerar ömhet och tillgivenhet. Upptäck psykologin bakom den rosa färgen, hur den kan användas med olika designelement, vilka olika branscher som skulle gynnas mest av att använda en rosa logotyp och om den kan passa ditt företag.

Gör en egen logo och känn till betydelsen bakom färgen rosa

Varje färg har ett betydande inflytande på vårt beteende, humör och till och med fysiologiska reaktioner. Med detta sagt är färgassociationer starkt beroende av kultur, personliga erfarenheter och uppfostran – färgbetydelsen är inte enkel.

I västerländska kulturer anses rosa till exempel allmänt vara feminint, romantiskt och mjukt. I Sydkorea symboliserar rosa tillit. I Japan står rosa för vår, ungdom och god hälsa. Ändå anses rosa i allmänhet vara en färg som symboliserar sötma, värme, kärlek, mjukhet, femininitet och lekfullhet. Varumärken utnyttjar rosa loggor för att visa dessa egenskaper. Färgen rosa kan också representera vänskap, harmoni och tillgänglighet.

Att göra egna logotyper i färgen grå

Till skillnad från många andra färger är grått en av de mest neutrala nyanserna. Varumärken väljer den ofta för att den är tidlös, praktisk och opartisk. Den används helst som en sekundär färg för att ge en lugnare och mer neutral bakgrund till djärva färger, även om vissa företag, som Apple, använder den med stor framgång. Vanliga associationer för grått är bland annat:

  • Praktiskhet
  • Effektivitet
  • Tidlöshet
  • Klassiskt
  • Allvar
  • Mysterium

Bör man göra en egen logotyp i svart?

Svart anses vara bristen av färg, men kan ändå vara en kraftfull färg att inkludera i varumärkesarbetet. Svart är traditionellt en symbol för professionalism och allvar. Men den kan också användas för att framkalla känslor av elegans, substans och makt. Varumärken som väljer svart vill göra ett kraftfullt uttalande och förmedla en känsla av auktoritet och respektabilitet. Vanliga associationer för svart är bland annat:

  • Effekt
  • Styrka
  • Intelligens
  • Glamour
  • Lyx
  • Modernitet

Logotyper är en viktig del av småföretagens varumärke. Ett företag, en skola eller en ideell organisation använder en logotyp för att snabbt och effektivt skapa ett varumärke för alla sina skyltar, produkter, reklamartiklar, marknadsföringsmaterial med mera. En bra logotyp ska vara tillräckligt enkel för att förmedla ett budskap omedelbart – även i liten storlek.

Logotyper i svartvitt är ofta förbisedda av mindre företag och nystartade företag, men de är ett utmärkt alternativ för att representera sitt varumärke. I en värld med så många alternativ, designverktyg och färgval är det lätt att gå över gränsen. Om du börjar med en svartvit logotyp kan du bli förvånad över hur annorlunda du närmar dig konceptet.

Att göra en företagslogga svartvit – egenskaperna

När företagare skapar en svartvit logotyp tvingas de ofta att tänka mer på sina designelement. Svartvita logotyper kan dock användas för att förmedla ett starkt budskap om de varumärkesvärden som de representerar. Här är de viktigaste budskapen som en svartvit logotyp kan skicka till din publik:

Om du vill göra en logga själv som är minimalistisk

Många företagsägare gör misstaget att de vill att logotypen ska sticka ut och sedan överdriver med designfunktioner. Färgglada logotyper kan vara svåra att reproducera – särskilt på t-shirts och andra produkter där färgpaletten är begränsad.

Med svartvita logotyper är det redan från början en sorts minimalism som gäller. Det finns inga andra färgalternativ. Din logotyp blir mycket enklare i en monokromatisk färgskala. Du kan fortsätta att utveckla designen för att förenkla linjerna och förstärka elementen så att din logo blir en kraftfull visuell illustration, även i den minsta storleken.

Det finns så många populära logotyper som har en minimalistisk design för att understryka sin styrka med en mindre-är-mer-strategi. Du kan se detta i varumärken som Apple, Sony, Nike och så vidare. När du bär ett par skor eller en jacka från Nike räcker det med ett litet svep för att märka varan. En komplicerad logotyp gör det inte lättare att känna igen varumärket.

Att göra en logga för företag som utstrålar lyx och sofistikering

Det finns så många högklassiga varumärken som bara använder en svartvit logotyp. Genom att begränsa färgpaletten gör de ett starkt uttalande om makt och värde. Antingen kommer du ihåg dem eller inte.

En svartvit logotyp har ett enkelt och överskådligt utseende. Modemärken är särskilt kända för enkla logotyper som sällan har mer än svarta bokstäver i ett mycket specifikt typsnitt. När man tänker på Bentley, Gucci och Chanel tänker man på deras sofistikerade produktdesign. Alla dessa varumärken har något gemensamt – deras enkla logotyper i svart och vitt.

Det är formellt och dramatiskt att använda svarta mönster på en vit duk. Du kan skapa en sorts exklusivitet, som om du känner till en designhemlighet som få andra känner till och som om du har ett företag som är värt att minnas.

Att göra sin logga själv som signalerar auktoritet

Svartvita logotyper kan också ge ett tydligt budskap om auktoritet. Varumärken som använder svartvit design kräver att du ska veta vilka de är. Många nyhetsbyråer och hemsidor som vill vara ledande inom sin bransch använder en svartvit logotyp.

Den svartvita logotypen är enkel och väcker respekt. När ett fetstilt typsnitt används ser du kraft och inte obeslutsamhet. Många amatörlogotyper är överväldigade av bilder, färger och ett oklart typsnitt som inte passar ihop – inget av detta fungerar bra som logotyp. Med en svartvit logotyp måste du fatta djärva beslut och välja det typsnitt som verkligen ger rätt ton åt ditt varumärke.

Hur man gör en egen logga för att symbolisera praktiskhet?

Det finns praktiska skäl att skapa en enkel logotyp. Ju färre färger, desto lättare är det att skriva ut. Det är inte bara oftast billigare att trycka din logotyp, utan det är också mindre risk att den får fel färg. Många varumärken måste kämpa hårt för att hålla sina varumärkesfärger producerade i exakt rätt nyans av till exempel blått, rött, gult.

Det kan tyckas överdrivet, men om du råkar använda fel färg kan du råka ut för en mardröm när det gäller varumärket. Vissa varumärken är extremt rigida när det gäller logotypstandarder i ett försök att skydda sin varumärkesimage och skapa en sammanhängande upplevelse för användaren.

Så med andra ord, svartvita logotyper är en mycket enklare lösning. Du kommer aldrig att ha problem med att hitta svartvita utskriftsalternativ. De är billigare och ofta snabbare att skriva ut.

Din logotyp – tips för att ge ett klassiskt intryck

Det är värt att påpeka hur långvariga många svartvita logotyper är. En svartvit logga är lätt att storleksanpassa och har en tidlös kvalitet som inte alltid gäller för färgbaserade logotyper. Medan andra logotyper kan byta färg för att följa med i tiden, gör svartvita logotyper sällan samma sak. Med en svartvit logotyp slipper du känna att dina färger får dig att se billig eller föråldrad ut, och du minimerar risken för att du behöver byta varumärke i framtiden.

Att skapa din egen företagslogga som vit

Vitt tenderar att ignoreras eller förpassas till bakgrunden, men denna neutrala färg är viktig. Den kan fungera som en sekundär färg för att ge kontrast och kan ge en ren och enkel bakgrund för en logotyp. Vit är en reflekterande färg som representerar renhet, sofistikering och effektivitet. Varumärken som försöker förmedla en nivå av exklusivitet och lyx kan använda vitt med stor framgång. Vanliga associationer för vit är bland annat:

  • Hygien
  • Renlighet
  • Klarhet
  • Ungdom
  • Oskuldsfullhet

Logotyper till inspiration

Att välja en logotyp är ett av de viktigaste varumärkesbesluten du kommer att fatta som företagsägare. Så var börjar man egentligen? Att granska andra företagsloggor och bilder kan vara ett smart och roligt sätt att få inspiration på – olika logotyper passar olika företag. En logo eller bild från nya källor kan ge en nya idéer och logotypförslag kring ur man vill forma sitt företags logotyp. Här kan se du se en rad kända bilder på företagsloggor:

Kända företagsloggor kan vara bra för att samla inspiration till din egen logotyp

Låt oss designa en företagslogga

På Brander har vi lång erfarenhet av att skapa företagslogotyper och kan erbjuda dig en billig logotyp. Förutom detta så erbjuder vi tjänster inom de flesta områden när det kommer till grafisk design. Oavsett om det rör sig om broschyrer, annonser, visitkort eller animerade reklamfilmer – så finns vi alltid där för att ge din verksamhet den rätta exponering som dagens digitala landskap kräver.

En logotyp där pris och kvalité går hand i hand

Behöver du en billig logga som samtidigt håller kvalité? Vi tar inte betalt beroende på komplexitet. När du beställer logotyper från oss är det alltid ett fast pris. Oavsett om du har en klar bild av hur din logga ska se ut – eller om du är tom på idéer, så är vårat pris alltid 900 kronor exklusive moms. Varje projekt och företagslogga får den uppmärksamhet det kräver – oavsett om ditt företag jobbar med bygg, tandvård eller livsmedel.